Nu is het tijd om nieuwe gewoontes aan te leren

De huidige thuisblijfsituatie zorgt er niet alleen voor dat onze wereld een stuk kleiner is geworden, het zorgt er ook voor dat we een stuk creatiever worden. Want je kunt nog wonderlijk veel thuis.

Waar we eerst dachten dat we ons huis uit moesten om plezier te maken, merken we steeds meer dat we het thuis ook heel leuk kunnen hebben, en rondom om ons huis. We worden dus creatiever. Maar onze dagelijkse gewoontes worden wel een beetje in de war gegooid.

Doordat veel mensen thuiswerken of thuis zijn komen te zitten, zijn onze gewoontes een beetje in de war gegooid. Zo kun je bijvoorbeeld later opstaan omdat je niet meer hoef te te reizen naar je werk. Of lunch je thuis ineens heel anders dan je deed op je werk. En laten we niet vergeten dat we niet zomaar even ergens naar toe kunnen gaan. De horeca is dicht, veel winkels zijn niet open en een uitje naar de supermarkt is het lichtpuntje van de dag.

Volgens hoogleraar psychologie en bedrijfskunde Wendy Wood zijn grote veranderingen, zoals een verhuizing of een andere grote levensverandering, zoals het beëindigen van een relatie, een geschikt moment om goede gewoonten op te pakken en slechte te doorbreken. Op dit moment is er voor veel mensen veel veranderd, dus een goede tijd om te kijken naar de slechte gewoontes die je hebt, en naar de goede gewoontes die je graag zou willen aanleren. Veranderingen gaan voor veel mensen gepaard met stress, maar juist die momenten kunnen een kans zijn om bepaalde zaken positief te veranderen.

Nieuwe gewoontes aanleren duurt maanden

Nou gaan er vaak maanden overheen voordat een gewoonte echt een gewoonte is geworden. Dus iets waar je niet meer over nadenkt. Als je iedere ochtend een bak yoghurt eet, dan gaat dit op de automatische piloot. Je denkt niet iedere ochtend: ‘wat zal ik eens gaan eten?’. Grote leiders, zoals Barack Obama, wilden bijvoorbeeld niet nadenken over hun kleding keuze in de ochtend. Ze droegen dus vaak hetzelfde. Ze wilden alleen beslissingen maken over grote, belangrijke zaken. Als je over alles zou nadenken, dan zou je niet eens aan werken toekomen. Niet zo gek dus, dat wanneer veel goede gewoontes hebt, jij je gelukkiger voelt. Je hoeft niet steeds in gevecht met jezelf.

Maar even terug naar de kern: hoe ontwikkel je nou goede gewoontes? Het blijkt dat mensen met een hoge zelfbeheersing meer goede gewoontes hebben. Bijvoorbeeld: ze nemen altijd een stuk fruit mee naar hun (thuis)werk, of eten in de avond nog een handje amandelen. Voor deze mensen zijn gezonde gewoontes niet moeilijk, omdat ze het gewoon doen. Iemand met een sterke hardloopgewoonte denkt niet veel na over wat hij of zij doet.

Maar hoe kom je daar nou? ‘Eerlijk gezegd zou je gewoontegestuurde zelf er alleen maar baat bij hebben als ‘jij’ je er niet mee zou bemoeien’, schrijft Wood in haar boek ‘Gelukkig met gewoontes’.

Blijf uitvoeren

De eerste tip: blijf de nieuwe gewoontes uitvoeren. “De conventionele wijsheid is 21 dagen, maar dat is gewoon niet waar. Het beste bewijs dat we op dit moment hebben, is dat het twee tot drie maanden kan duren om een eenvoudige gewoonte te vormen – om iets zo geautomatiseerd te maken dat u er niet over hoeft na te denken, u doet het gewoon”, aldus de hoogleraar.

De tweede tip: zoek gewoontes die je ook na deze periode kan blijven uitvoeren. Dus ook in je oude, nieuwe setting. Zo blijven mensen eerder naar de sportschool gaan wanneer deze dicht bij huis is. Dus neem nu bijvoorbeeld je kans om iedere dag een rondje te rennen dichtbij huis. Of op de yogamat te kruipen in je slaapkamer.

Nieuwe hobby 

Wil je een nieuwe hobby? Leer dan (bijvoorbeeld) jezelf haken (dit kan heel mindful zijn). Als iets lukt, geeft dat ook meteen beloning. Die beloning zorgt er ook voor dat je deze nieuwe hobby vaker gaat uitvoeren, totdat een gewoonte is. Deze nieuwe hobby zorgt er ook meteen voor dat je minder voor de televisie hangt. (Andere DIY-hobby’s kunnen trouwens net zo leuk zijn, juist omdat je meteen resultaat krijgt, de beloning dus.)

Lees ook: DIY: zo maak je wasbare wattenschijfjes

Gezonder eten 

Wil je gezonder eten? Zorg dan dat je iedere dag groente en fruit eet. Maar er een gewoonte van. Zodat je er niet meer over hoeft na te denken. Neem, na deze periode, zo vaak als mogelijk de fiets naar je werk, totdat je er in de ochtend niet meer over nadenkt. Ga iedere avond na het eten een rondje lopen, totdat het een automatisme is.

Lees ook: Happy & healthy: Waarom wandelen zo gezond is!

Byebye scherm

Wil je minder staren naar schermen? Zorg dan dat je op vaste dagen een boek pakt, of besluit met je gezin een spelletje te spelen of ga sporten. Doe dit net zolang totdat je merkt dat je Netflix iets minder vaak opzet.

Lees ook: Slechte slaper? Met deze tien tips slaap je als een roos

Wij zeggen: succes en stay safe!

Please follow and like us: