Vergeet gezondheidshypes: ‘Kies wat bij je past’

Voor veel mensen staat januari in het teken van gezond leven: meer bewegen, geen alcohol en gezonder eten. Maar waarom eigenlijk? Alleen omdat er een nieuwjaar is aangebroken? En je in december misschien iets te veel hebt gegeten en gedronken?

In januari word je doodgegooid met artikelen over afvallen, geen alcohol drinken, gezond eten etc. Zodra februari is aangebroken laten veel mensen de alcohol niet meer staan en vervallen veel tijdelijke niet-drinkers weer in hun oude gewoonten. Dag goede voornemens.

Als je nou eens een ander moment zou kiezen om gezonder te gaan leven? En alle goede voornemens niet voor een paar weken gaat volhouden, maar het hele jaar lang? Zonder meteen suiker, alcohol en vlees van je menu te schrappen? Leonie Backus van Gezondheidscoach Leudal  legt uit hoe een gezonde levensstijl onderdeel kan worden van je dagelijkse leven, zodat je niet ieder jaar opnieuw hoeft te beginnen. Oftewel: weg met al die hypes zoals Dry January, maar een heel jaar waar je alles gewoon met mate kan eten en drinken!

‘Niets met 1 januari te maken’

“Je hele leefstijl in één keer op z’n kop zetten is meestal niet haalbaar. Begin met kleine dingen en bouw dat verder uit.
Overigens kun je dit op elk moment in het jaar doen! Dit heeft niks met 1 januari te maken!”, legt Leonie uit. Ben je nou echt heel erg lui aangelegd dan is het volgens de gezondheidscoach een idee om een coach in de hand te nemen. “Dit kan je net die stok achter de deur geven die je nodig hebt en jou helpen om je doelen te bereiken. Kijk dan wel dat de coach of de methode goed bij jou past.”

Ben je sterk genoeg om het eerst zelf te proberen? “Als je op je calorieën en je gezondheid wilt letten, is het minderen met alcohol altijd een goed idee. Alcohol bevat veel loze calorieën, waar je lichaam weinig aan heeft. Daarnaast word je er vaak ook nog eens wat ‘losser’ door, waardoor je sneller in de verleiding komt om ongezonde dingen te eten”, vertelt de gezondheidscoach.

Lees ook: Daarom doen veel topsporters ook aan yoga

Begin laagdrempelig

Volgens Leonie is het altijd goed om laagdrempelig te beginnen. “Start al eens met ‘gewoon’ wat meer bewegen. Vaker een stukje lopen, wat vaker de fiets, de trap in plaats van de lift. Dat is al winst! Je hoeft niet altijd moeilijk te denken. En kijk verder vooral wat bij je past en waar je plezier aan beleeft. Het is een hype om in januari massaal lid te worden van de sportschool. Om dan heel fanatiek te beginnen en na een paar weken is het alweer voorbij en ben je sponsorend lid. Kijk vooral wat je leuk vindt. Ben jij iemand die graag in teamverband sport (of vroeger sportte), dan ligt dat jou waarschijnlijk meer dan een individueel rondje langs de fitnessapparaten. Kies dan bijvoorbeeld voor een groepsles of kijk eens naar een recreatief team van de sport die je altijd graag deed. Wil je op vaste tijden sporten of wil je flexibiliteit? Wil je alleen of met iemand samen sporten? Een sportmaatje zoeken kan ook helpen als ‘stok achter de deur’. Als jij dan eens wat minder zin hebt, kan diegene jou misschien motiveren om tóch te gaan. Blijf je liever in huis, sport dan bijvoorbeeld met een app of doe eens mee met Nederland in Beweging. En verder: begin gewoon! De eerste stap (meestal de drempel van je huis) is vaak het lastigst. En mijn motto als het gaat om sport is altijd ‘Je hebt nooit spijt als je wél bent gegaan, wel als je níet bent gegaan’.”

Lees ook: Dagelijkse portie vitamines nodig? Maak een groene smoothie

‘Plan, plan, plan’

Voor veel mensen is mate houden een probleem. Een zak chips blijft nooit bij een ‘paar chipjes’ en de chocoladereep gaat meteen op. Volgens Backus is daar een simpele oplossing voor. “Een belangrijke tip die voor mij (en voor de meeste van mijn klanten) werkt is: zorg voor regelmaat in je eet- en leefpatroon. Eet op vaste momenten. En kies dan zoveel mogelijk voor gezonde producten die je energie geven. Groenten, fruit, volkoren producten, vezels en vitamines zorgen er bijvoorbeeld voor dat je je lekkerder voelt. Drink regelmatig een glas water. Zorg voor voldoende ontspanning en slaap. En beweeg!
Ik ben persoonlijk een enorme fan van het plannen van je eten. Wat ga je wanneer eten? Zorg dat je datgene wat je wilt eten (aan gezonde dingen) in huis hebt, zodat je niet mis grijpt. Zo kun je ook je beweging plannen. Wanneer ga je? Zet het vooraf in je agenda. Als je het laat aankomen op het moment, dan schiet het er voor veel mensen toch gewoon bij in (geen tijd, geen zin, andere dingen die voorrang krijgen …). Maak afspraken met jezelf hierover”, legt Leonie uit.

Zo ga je de winterdip tegen

Kies je in de wintermaanden ervoor om gezonder te gaan leven? Dat is volgens de gezondheidscoach een hele goede tijd. “Mijn persoonlijke ervaring is dat sporten (of bewegen) buiten je in de wintermaanden extra goed kan doen. Je zit dan vaak veel binnen met de verwarming aan, en dan kan een portie buitenlucht en zuurstof je een enorme energieboost geven. Het kan ook echt helpen om een winterdip te voorkomen. Qua beweging kun je al heel eenvoudig denken aan wandelen of fietsen; qua sport aan hardlopen of bootcamp. Of denk eens aan Powerwalking, helemaal hip tegenwoordig. Dit zit tussen wandelen en hardlopen in, maar is qua calorieverbranding net zo effectief als hardlopen. En veel minder belastend. Tussendoor doe je oefeningen. Wat altijd goed is, is om conditietraining te combineren met spierversterkende oefeningen. Want hoe ouder we worden, hoe meer spierkracht we verliezen. Dus het is belangrijk om niet alleen aan je conditie te werken, maar ook aan je spieren. Maar dat geldt het hele jaar door”, eindigt Backus.

Lees ook: Powerwalking: werken aan je conditie in de natuur

Please follow and like us: