Daarom doen veel topsporters ook aan yoga

Steeds meer mensen doen een paar keer per week aan yoga. Had het vroeger een wat stoffig imago, vandaag de dag is er zelfs BroYoga: yoga speciaal voor mannen. Ook zijn er enorm veel apps waarmee je thuis yoga kan doen en vind je in bijna ieder dorp een yogaschool.

Maar waarom is yoga tegenwoordig zo populair? En niet alleen bij de amateursporters, maar ook bij topsporters.

Volgens Leonie Backus van Gezondheidscoach Leudal brengt het in ieder geval rust en ontspanning en het werkt stressverlagend. “Onder andere door de meditaties en ademhalingsoefeningen. Maar ook door de bewegingen word je er zeker leniger van en bouw je ook spierkracht op. Het maakt je lichaam sterker. Het is goed voor je mentale welbevinden, je krijgt er energie van, je creëert een groter bewustzijn en je krijgt controle over je gedachtes. Zo kun je beter focussen in het dagelijks leven”, legt Leonie uit.

Yogaposities op social media

Yoga past volgens de gezondheidscoach ook heel goed in de levens van tegenwoordig. Deze worden toch vaak ervaren als stressvol. “Yoga kan helpen om te ontspannen, rust te brengen en meer controle te krijgen over je stress. Je krijgt er meer mentale veerkracht van. Daarnaast is het verkrijgen van een soepeler lichaam ook een belangrijke reden, denk ik. ‘Vroeger’ was het onbekender en werd het misschien ook als zweveriger ervaren. Ik denk dat er inmiddels meer over bekend is. En je ziet het ook steeds vaker voorbij komen, onder andere op social media. Mensen in allerlei prachtige yogaposities (ook beroemdheden) en dit maakt mensen nieuwsgierig.”

Lees ook: Powerwalking: werken aan je conditie in de natuur

Kun je yoga sport noemen?

Genoeg redenen dus om aan yoga te doen, maar kun je yoga dan ook sport noemen? Tegenwoordig hoort sporten natuurlijk bij een gezonde levensstijl. “Hier zijn de meningen nogal over verdeeld. De een ziet het als sport, de ander als een manier van leven. Feit is dat yoga in ieder geval een fysiek element heeft. Je bouwt er spierkracht mee op, maar dit gebeurt over het algemeen wel in een wat rustiger tempo dan bij het ‘traditionele’ sporten. De oefeningen worden bij yoga vaak wat langer vastgehouden en er is veel aandacht voor de ademhaling, terwijl bij het ‘gewone’ sporten vaak herhalingen worden gedaan en je steeds verder je grenzen oprekt om je prestaties te verbeteren.

Uitvoering van een oefening is een doel

Maar er is ook een ander verschil volgens de gezondheidscoach. “Het verschil is dat vooral de uitvoering van de oefening een doel is. Je kijkt hier eigenlijk alleen naar jezelf. Sport is er vaak op gericht om resultaten te behalen, de competitie en het presteren. Yoga kan wel ook heel inspannend en pittig zijn. Denk bijvoorbeeld aan Power Yoga. Dit is een heel intensieve vorm van yoga, waarbij veel nadruk wordt gelegd op de oefeningen, waardoor je spieren zich beter ontwikkelen. Er zijn meer dan 50 verschillende soorten yogastijlen, waaronder Kundalini Yoga, Yoga Nidra, Hatha Yoga, Vinyasa Yoga met allerlei eigen eigenschappen, variërend van heel rustig tot heel intensief”, vertelt Leonie.

Veel topsporters doen aan yoga

Ook is yoga, volgens de gezondheidscoach, heel goed te combineren met bijvoorbeeld hardlopen. “In principe combineert yoga prima met alle andere sporten. Je spieren worden er lang en soepel van en je krijgt controle over je ademhaling en je kunt beter focussen. Daarnaast verbeter je je houding en verstevig je je spieren. Dit kan fijn zijn bij een sport als hardlopen, hockey, tennis, wielrennen of schaatsen. Maar het kan ook prima samengaan met krachttraining”, legt Backus uit.

Daarnaast werkt yoga dus ook heel goed voor het mentale stuk. “Dit is een reden waarom heel veel topsporters ook aan yoga doen (in combinatie met hun eigenlijke sport).”

Meer lezen over sport en gezondheid? Klik dan hier.

Please follow and like us: