Thimo rent marathons: ‘Geen alcohol en veel trainen’

Niet snoepen, genoeg slapen en geen alcohol. Wie traint voor een marathon moet veel laten. “Het voelt soms wat ongezellig op borrels, verjaardagen, etentjes, etc. Maar als je mensen achter je hebt staan dan snappen ze dat en steunen ze je.” Thimo van Brink (29) liep in 2016 de marathon van New York en heeft sindsdien de smaak te pakken.

Dit jaar is de marathon van Parijs aan de beurt. Aan Life Stuff Magazine vertelt de content producer (bij Edelman Amsterdam) hoe hij zich klaarmaakt voor deze zware beproeving in april.

Personal trainer
“Ik ging altijd drie keer per week hardlopen, maar ik kreeg een beetje last van mijn knieën. Dus ik loop nu twee keer per week hard en ga de andere keer in de sportschool trainen.” Met behulp van een vriendin die personal trainer is, probeert hij de spieren in zijn benen en rondom zijn knieën te versterken. “De combinatie hardlopen en sporten in de sportschool lijkt mij voor nu de beste oplossing om uiteindelijk op 8 april de marathon uit te kunnen lopen!”

Gezonder leven
Thimo is niet altijd zo sportief geweest. Tot drie jaar terug deed de Amsterdammer niet echt aan sport. Maar hier moest verandering in komen. “Ik liep al langer met het idee dat ik meer met sport wilde gaan doen en ik wilde gezonder gaan leven. Maar ik vond het moeilijk om te gaan sporten zonder een doel. Ik heb echt een stok achter de deur nodig. Daarom heb ik als een impulsieve actie mij opgegeven in 2016 voor de marathon van New York voor de Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa).”

12.000 euro 
Samen met ‘buddy’ Ralf begon Thimo aan het avontuur, want die marathon moesten en zouden ze gaan lopen. “We hebben uiteindelijk ruim 12.000 euro aan sponsorgeld opgehaald. Te gek toch? Maar toen begon het… De training, het aanpassen van je voeding, drinken en sporten.”

Nieuwe levenswijze
Vooral het begin was erg pittig. “Ik vond het eerst moeilijk om te weten waar ik moest beginnen. Ik hou zo van snoepen, maar dat moest ik toch echt even laten. Uiteindelijk heeft een buurvrouw mij geholpen met het opstarten van mijn nieuwe (tijdelijke) levenswijze. Zo kreeg ik speciale repen om niet te veel af te vallen, tja ik weet het, voor sommige mensen een wens, maar ik moest echt veel eten om op gewicht te blijven.”

Spa blauw
Ook kwam er een strak trainingsschema. “Drie keer per week hardlopen. Proberen om geen training over te slaan. Ik heb een half jaar hier echt hard voor getraind. Dit houdt in: drie keer per week hardlopen, twee kortere afstanden en in het weekend altijd een lange afstand. Veel water drinken, ongezonde drank laten staan. Op terrasjes aan de spa blauw, terwijl je vrienden aan de alcohol zitten. Aan je voeding denken, op gewicht blijven en vooral doorzetten!”

Verslaving
Uiteindelijk was het meer dan de moeite waard, volgens Thimo. “Het begin is moeilijk, maar zolang je doorzet en je merkt dat het beter gaat, is het hoe cliché ook, een echte verslaving geworden.”

Schreeuwen
Het is niet alleen doorzetten voor Thimo, ook het thuisfront moet geduld hebben. “Ik denk dat je partner echt achter je moet staan, anders gaat het lastig worden. Sowieso moet je mensen om je heen hebben die je steunen. Mijn partner is fantastisch. Hij steunt mij enorm en motiveert mij op momenten om echt te gaan lopen, terwijl ik stiekem niet zo zin heb om te lopen en dan ga ik toch! Uiteindelijk als je partner aan de kant staat te schreeuwen om je aan te moedigen in New York, dan krijg je wel kippenvel hoor. Ook kookt hij extra gezond.”

Strand
Nu is de content producer hard aan het trainen voor de marathon van Parijs. “Ik heb laatst nog de halve marathon van Egmond gelopen, een hele zware halve marathon. Dit is 8 km over het strand en dan veel in de duinen. Maar ‘I dit it’ en nog genoeg energie over na afloop, dus Parijs kom maar op!”

Lees ook: ‘Waarom ik een goede baan opzegde zonder iets anders te hebben’

Please follow and like us: