Omgaan met stress: de drie wondermiddelen

Denk jij van stress af te komen door een paar dagen niets te doen of lekker op vakantie te gaan? Think again! In een minicollege van neurowetenschapper Erik Scherder komt naar voren waarom je stress juist niet oplost door even lekker niets te doen.

Door op vakantie te gaan laad je wel op, maar pak je het probleem waardoor je stress ervaart niet aan.

Even een korte uitleg over hoe stress nou ontstaat: Stress start in de Hypothalamus. Die veroorzaakt de aanmaak van cortisol – het stresshormoon. Dat activeert de Hippocampus, die stress afremt (en je geheugen regelt). Teveel stress leidt tot een overwerkte Hippocampus en schaadt je Frontale Lob, die je Amygdala moet remmen. Een ongeremde Amygdala betekent een ontketening van negatieve emoties. Wat weer stress in de Hypothalamus aanwakkert.

Poeh, dit klinkt ingewikkeld, maar waar het op neerkomt is dat het je hoofd moe maakt en dat het negatieve emoties ontketent. Het is dus van belang dat je die gaat doorbreken.

Volgens Scherder ga je om met stress door een tegenreactie in je hoofd aan te wakkeren. “Er is een trigger die hem wakker schudt (stress) en er zijn middelen die hem tot rust brengen.” Met deze drie tips ben je al een heel eind onderweg:

1. Muziek
Je leest het goed. Scherder zweert erbij. Het zou ontspannen, inspireren en het regenereert. Het wordt gezien als een wondermiddel voor je Frontale Lob. Ben je druk aan het werk? Dan zeggen wij: lekker een muziekje aan. Of luister op weg naar je werk je lievelingsmuziek.

2. Bewegen
Het tegenovergestelde van niets doen: lekker gaan bewegen. Lichaamsbeweging houdt niet alleen ons lijf, maar ook ons brein in conditie. Als kinderen sporten worden ze slimmer, en wie meer beweegt verkleint de risico’s op het ontwikkelen van dementie. En mocht je nou niet houden van de sportschool, probeer dan eens wekelijks te gaan zwemmen.

3. Stop met multitasked
“Welke onderdelen in het brein spelen een grote rol bij het multitasken? Aha! Dat is de Frontale Lob in samenwerking met de Hippocampus. Daar zijn ze weer! Eigenlijk hetzelfde circuit (als bij stressbevorderende situaties)”, aldus Scherder. Dus doe alles op je gemak en één voor één.

Oh en nog een erg belangrijke tip: slaap genoeg. Waarom? Lees ook: Betere nachtrust? Verban je telefoon uit je slaapkamer

Wil je meer lezen van Erik Scherder? Koop dan zijn boeken Singing in the brain en Laat je hersenen niet zitten

Please follow and like us: