Betere nachtrust? Verban je telefoon uit je slaapkamer

Slaap jij vaak slecht? Dit kan grotere volgen hebben dan je zou denken. Zo heb je volgens de Hersenstichting een verhoogd risico op angst, depressie, diabetes type 2, obesitas, hart- en vaatziekten en dementie. Daarnaast is slaap erg belangrijk voor het gezond houden van je hersenen. En heeft een positieve invloed op het geheugen en het afweersysteem.

Het is dus heel belangrijk om goed te slapen. Daarom hebben wij drie tips op een rijtje gezet die kunnen bijdragen aan een betere nachtrust:

1. Verban telefoons, laptops en tv’s uit je slaapkamer
Je kan niet slapen en grijpt dan nog maar even snel naar je telefoon. ‘Even checken of er nog nieuws is’. Bijna iedereen maakt zich hier wel schuldig aan. Maar verstandig is het niet. Het ‘blauwe licht’ van je telefoon veroorzaakt een verschuiving in je biologische klok. En als we dan ook nog eens een vervelend mailtje van bijvoorbeeld ons werk hebben gelezen is slapen er helemaal niet meer bij. Want ook stress werkt niet mee aan een gezonde nachtrust. Leg dus je telefoon weg zodra je naar bed gaat.

2. Probeer een regelmatige tijd voor het opstaan aan te houden, ook in het weekend
Ondanks dat het soms onmogelijk lijkt, maar op tijd naar bed gaan is belangrijk. En ook op een vaste tijd opstaan draagt bij aan een goede nachtrust. Dit geldt ook voor het weekend. Uitslapen tot 10:00 uur is natuurlijk heerlijk, maar als je altijd om 07:00 uur opstaat, dan ontregel je je biologische klok. In slaap komen op zondagavond is vaak moeilijker dan bijvoorbeeld een dinsdagavond. Het is dus verstandig om in het weekend ook te zorgen voor regelmaat.

3. Ontspan een uur voordat je naar bed gaat
Slaap wordt vaak over het hoofd gezien als onderdeel van een gezonde leefstijl, terwijl dit juist zo essentieel is. We gaan wel wekelijks sporten en zorgen dat we genoeg groenten eten. Maar eigenlijk zou ook slaap deze aandacht moeten krijgen. Lees nog even een boek of mediteer een uur voordat je naar bed gaat. Rond je dag ontspannen af. Dan zul je zien dat je sneller in slaap valt en je fitter in de ochtend voelt.

Meer tips? Bezoek dan de website van de Hersenstichting.

Please follow and like us: