Carrière maken: ‘Lieve meisjes komen niet ver’

Nog steeds is het een gevoelig onderwerp: vrouwen in topfuncties. Ondanks dat we al van heel ver zijn gekomen: in 1922 konden vrouwen eindelijk voor de eerste keer hun stem uitbrengen en in 1878 was Aletta Jacobs al de eerste officiële vrouwelijke arts van Nederland, zijn we gelukkig al jaren baas over eigen buik en studeren we massaal af aan hogescholen en universiteiten.

Toch werkt de Nederlandse vrouw op dit moment de minste uren van heel Europa. Niet zo raar dus dat we onderaan bungelen als het gaat om vrouwen in hoge managementposities. Dit komt volgens het Sociaal en Cultureel Planbureau omdat veel jonge vrouwen kiezen voor een deeltijdbaan, vaak nog voordat er kinderen zijn.

Als je de top wil halen is het toch zeker belangrijk om aan het begin van je carrière veel uren te maken, en dan al niet in deeltijd te gaan werken. Het klinkt misschien ouderwets, maar een topfunctie bereiken is in eerste instantie vaak een kwestie van veel en hard werken en dat gaat meestal niet in 28 uur per week.

Misschien wil een groot deel van de vrouwen gewoon geen topfunctie? In Nederland hebben we toch een ver doorgevoerde emancipatie. Toch moeten we het verschil tussen mannen en vrouwen niet wegwuiven. Zeker niet in het bedrijfsleven. Mannen durven vaak sneller beslissingen te maken, zijn minder bang om onaardig gevonden te worden en zijn minder bescheiden (let op: over het algemeen).

Ik hoor je denken: ‘Wat is er mis met aardig gevonden worden?’ In een van de favoriete boeken van presentatrice Eva Jinek ‘Nice girls (still) don’t get the corner office; unconscious mistakes women make that sabotage their careers’ legt schrijfster Lois P. Frankel haarfijn uit waarom je het met alleen aardig gevonden worden niet gaat redden. Frankel presenteert in haar boek zelfs 133 fouten die vrouwen maken op de werkvloer. Ja, dat zijn er veel. Maar we kunnen er veel van leren. Of je nou wel of niet in een topfunctie werkt –> #girlboss.

Fout 1: Aardig gevonden willen worden

Wie wil niet aardig gevonden worden? We moeten alleen niet verwarren dat aardig zijn niet moet betekenen dat je over je heen laat lopen. Gedraag je niet als een klein meisje, maar als een vrouw. Frankel geeft het advies om te luisteren naar de wijze woorden van Mary Kate Ash: ‘Behandel iedereen alsof ze met een bordje rondlopen waarop staat: GEEF ME HET GEVOEL DAT IK BELANGRIJK BEN’. Luister naar mensen, en als je weerstand voelt, benoem dat. En accepteer: niet iedereen zal je aardig vinden.

Fout 2: Geloven in de mythe van de balans tussen werk en privé

Dit is misschien wel de belangrijkste les. Vrouwen kunnen tegenwoordig echt alles hebben, maar niet allemaal op hetzelfde moment. Frankel haalt het artikel van Marie Slaughter aan ‘Why women still can’t have it all’ aan, waarin zij dit haarfijn uitlegt. We kunnen niet verwachten dat we 80 uur per week kunnen werken en dan ook een goede moeder kunnen zijn, zonder onszelf gek te maken. Uit verschillende onderzoeken komt nog steeds naar voren dat vrouwen meer zorgtaken op zich nemen in het huishouden dan mannen. Laten we daarbij niet vergeten dat we graag op ieder vlak goed willen zijn. Wees kritisch naar jezelf. Wat wil je het liefst? Zorg dat je daarvoor kiest. Als je meer thuis wil zijn bij je kinderen? Doe dat dan. Maar verwacht dan niet dat je binnen een paar jaar aan de top van een groot bedrijf staat (op een paar geluksvogels nagelaten, misschien). Als je wel een carrière kan combineren met een gezin, dan neem je vaak voor lief dat je sociale leven op een laag pitje komt te staan. Weet waar je prioriteiten liggen, en handel daarnaar. Van overdreven veel multitasken is nog nooit iemand gelukkiger geworden. ‘Richt je op kwaliteit, niet op kwantiteit. Richt je helemaal op wat je aan het doen bent’, adviseert de schrijfster.

Fout 3: Bescheiden zijn

Zowel jongens als meisjes leren dat ze bescheiden moeten zijn, maar vrouwen nemen deze les veel te serieus. ‘Het stelde niets voor’, hoor je een vrouw veel sneller zeggen dan een man. Ook complimenten aannemen zijn vrouwen veel slechter in dan mannen. ‘Mooie blouse heb je aan zeg.’ Hoor jij jezelf dan ook zeggen?: ‘Is maar tientje, van de Zara.’ Nee, voortaan zeg je op dat moment ‘dank je wel’. Durf ook op je werk jezelf vaker te laten zien. Benoem wat goed gaat. Wees niet bang om arrogant gevonden te worden. Sta op en laat jezelf zien!

En denk niet vaker aan anderen dan aan jezelf. Het is natuurlijk heel lief om te wachten met carrière te maken totdat je man gesetteld is met zijn carrière. Dat is prima, maar alleen als dit ook jouw keuze is. Vraag geregeld aan jezelf wat je wilt en handel daarna.

Lees ook: Lezen vermindert stress: deze boeken moet je lezen

Lees jij ook zo graag (zelfhulp)boeken? Klik dan hier om naar onze rubriek Books te gaan

Please follow and like us: