Powerwalking: werken aan je conditie in de natuur

Niet altijd de moed om te gaan hardlopen? En wil je wel werken aan je conditie? En word je gelukkig van wandelen in de natuur? Dan is powerwalking een goed idee. Dit zit namelijk tussen wandelen en hardlopen in.

Wij horen je denken: ‘Wat? Powerwalking. Weer een nieuwe trend in sportland?’ Maar Powerwalking zou zo maar eens een blijvertje kunnen zijn. Leonie Backus van Gezondheidscoach Leudal doet wekelijks aan deze sport en legt aan Life Stuff Magazine uit waarom Powerwalking nu booming is.

“Powerwalking is lopen in een stevig tempo. Het zit eigenlijk tussen wandelen en hardlopen in. Dit wordt gecombineerd met spierversterkende oefeningen die tussendoor worden gedaan. Juist door deze combinatie bouw je conditie op, komt je vetverbranding op gang en krijg je een strakker figuur”, vertelt Leonie.

Foto: Leonie Backus

Het is gewoon een ontzettend leuke en fijne manier om aan je doelen te werken

Niet alleen een strak figuur is meegenomen, het kan ook in groepsverband waardoor het gezellig is om te gaan wandelen en in het zuiden van het land heb je prachtige natuurgebieden om te gaan powerwalken. “In de meeste gevallen wordt er gelopen in groepsverband. En wat ik van al mijn deelnemers hoor, is dat ze het zo heerlijk vinden om buiten te sporten. Niet in een ‘zweethok’ (zoals sommigen een sportschool noemen), maar gewoon in de frisse lucht. Het is een ontzettend leuke en fijne manier om aan je doelen te werken: of het nu conditie opbouwen is, afvallen, een beter en sterker hart krijgen, zelfvertrouwen opbouwen, diabetes type 2 verlagen of nieuwe leuke mensen ontmoeten is!”

Je verbrandt meer calorieën, meer vergelijkbaar met hardlopen dan met wandelen

Okay, wij horen je denken ‘dan kun je natuurlijk ook gewoon gaan wandelen’? Maar niets is minder waar, want er zijn best wel wat verschillen. “Powerwalking is sowieso veel fanatieker en sneller. Je verbrandt meer calorieën, meer vergelijkbaar met hardlopen dan met wandelen. Daarnaast gebruik je een andere techniek tijdens het lopen, waardoor je sneller kunt lopen en meer spieren gebruikt. Bij Powerwalking draag je sportschoenen in plaats van wandelschoenen, om de techniek beter uit te kunnen voeren. En de combinatie met de spierversterkende oefeningen onderweg maakt dat je hele lichaam een work-out krijgt.”

Lees ook: Gezondheid: zoveel minuten moet je bewegen per week

Foto: Leonie Backus

Leonie doet het zelf ook een aantal keer per week. “Ik ben zelf al jaren een fervent hardloper, maar ook een (snelle) wandelaar van lange afstanden, bijvoorbeeld Kennedymarsen van 80 km. Dit doe ik nog steeds. Daarnaast heb ik sinds enkele maanden het powerwalken ontdekt en ben ik gecertificeerd om Powerwalkingtrainingen te geven. Inmiddels heb ik vier groepen lopers, dus zeker vier keer per week ben ik aan het powerwalken. En ik geniet er telkens weer van!”

(Voor meer nieuws over gezondheid: klik dan hier.)

Please follow and like us: