365 dagen per jaar gelukkig: zo gaat je dat lukken

‘Als ik die nieuwe baan heb, dan ben ik gelukkig’. Of: ‘Als ik die nieuwe schoenen/dure horloge/nieuwe auto koop, of in dat net wat grotere huis woon, dan ben ik nog gelukkiger’. Herkenbaar?

We willen allemaal dolgraag gelukkig zijn. En daarbij moeten we eigenlijk ook altijd gelukkig zijn, zelfs in situaties waar we even helemaal geen controle over hebben, zoals een overlijden of een ziekte. Helemaal niet zo gek, als je bedenkt dat we in een maatschappij leven waarin alles bijna wel haalbaar lijkt. We hoeven niet iedere avond op zoek naar eten of naar een droge plek en we hoeven niet meer te vluchten voor gevaar. We hebben het eigenlijk wel heel erg goed. Iets waar we elke dag bij stil zouden moeten staan (vinden wij dan).

Toch liggen boekenwinkels vol met zelfhulpboeken over geluk en gaan deze ook nog als warme broodjes over de toonbank. We zoeken dus (lijkt het) massaal naar geluk. Volgens psycholoog Kelly Weekers is geluk simpeler dan wij denken en is het zelfs een keuze. In haar boek Happy Life 365 legt ze hier meer over uit. Doordat wij al heel wat ‘zelfhulpboeken’ hebben gelezen (noem het een guilty pleasure…), waren wij dan ook erg nieuwsgierig naar haar motivatie.

Mindset
‘Slechtere momenten, mindere dagen of negatieve gebeurtenissen, je kunt ze niet voorkomen. That’s life. Waar jij daarentegen wel de regie over hebt, is hoe je omgaat met de dingen die op je pad komen. Biologische uitzonderingen daargelaten wordt dit namelijk volledig bepaald door jouw manier van denken. Denk jij in problemen of oplossingen?’, begint Kelly in haar boek. Hiermee doelt ze op de controle die je over je eigen leven hebt. Vergelijk het met autorijden. Zodra je achter het stuur gaat zitten, en je start de motor, ga je ergens heen. Alleen telt in deze maatschappij vooral de bestemming. Daar willen we zo snel mogelijk aankomen. Terwijl uit onderzoek blijkt, zo zegt Kelly, dat juist het gevoel over hoeveel controle we hebben over het rijden, het geluk bepaalt. Eigenlijk maakt de bestemming dus niet zoveel uit.

‘Ga dus zelf achter dat stuur zitten en laat je niet te veel beïnvloeden door de buitenwereld’, is de harde boodschap van de kersverse schrijfster. 

Makkelijker gezegd dan gedaan… Wij hebben daarom een aantal tips uit haar boek getest, oftewel: we zijn anders gaan proberen te denken. *Dit is het resultaat:

1. Focus je op het nu en niet op morgen of gisteren. Veel mensen zijn bezig met het verleden of met de toekomst
Geluk zit letterlijk in kleine dingen. De mooie lucht in de avond of het eerste kopje koffie in de ochtend. Als je altijd gefocust bent op wat gaat komen of wat is geweest, zie je niet wat er voor je staat. Je druk maken heeft niet heel veel zin. Is er een probleem? Denk dan in oplossingen. Dit is makkelijker gezegd dan gedaan, dat weten wij. Wij moeten dit ook echt trainen. En soms komt het ook gewoon niet meer goed, denk in de ergste gevallen aan de dood of een ziekte. Iemand verliezen waar je heel veel om geeft, is heel moeilijk. Maar durven kijken naar de jaren die je wel hebt gehad met iemand, dan naar de jaren die jullie misschien niet meer hebben, kan een troost zijn. Ook het accepteren dat niet iedereen 95 jaar zal worden, kan troost bieden. Het leven is soms gewoon heel erg kut. Juist door niet te vechten tegen deze gedachten, accepteer je de situatie misschien sneller. Wij merken echt dat je minder snel negatief gaat denken op het moment dat je anders tegen dingen aan gaat kijken. Oftewel een andere mindset krijgt. En ja, dit is oefenen, dit gaat niet vanzelf.

2. Trek je niet (te) veel aan van de buitenwereld
Oh wat kunnen wij ons druk maken, maar dat levert eigenlijk nooit iets op. Probeer niet in te vullen wat andere mensen denken, dat heeft geen zin. Het belangrijkste is dat jij achter je keuzes staat en dat je daar moeite voor doet. Niet alles zal je komen aanwaaien. Je kunt het maar beter geprobeerd hebben en falen, dan het niet geprobeerd hebben en eigenlijk ook falen. Blijf dicht bij jezelf. Voordat wij gaan slapen, keren wij terug in ‘onszelf’ en laten we de buitenwereld voor wat het is. Dit zou je mindfulness kunnen noemen, het boek van Weekers leert ons dan ook dat je niet per se naar een ‘bandje’ hoeft te luisteren en bijvoorbeeld een hele bodyscan hoeft te doen. Als je mindful bent, ben je je bewust van wat je aan het doen bent.

Pieker je veel? Schrijf deze punten dan op en spreek met jezelf af om zo snel mogelijk een oplossing te vinden. Vaak zie je ook als je zaken gaat opschrijven, of ze daadwerkelijk ook het piekeren waard zijn. 

3. Blijven oefenen. Mensen die succes hebben, werken daar ook hard voor
‘Werkethiek is de enige weg naar succes. Ideeën zijn waardeloos tot je bereid bent er daadwerkelijk iets voor te gaan doen. Veel mensen willen de droom. Maar enkelen willen ervoor werken. Wil je vitaler worden? Ga naar de sportschool. Wil je die fijne relatie? Besteed aandacht aan je partner. Wil jij je leven leuker maken? Werk aan die mindset!’ Zo legt Weekers in haar boek uit. En gelijk heeft ze. Tegenwoordig denken we ‘recht’ te hebben op eigenlijk alles. Maar vergeten soms dat we hier iets voor moeten doen. ‘Waarom heeft die vriend/vriendin wel die leuke baan? Of dat mooie huis? En lukt dit mij niet?’ Misschien klinkt dit heel hard, maar kijk eens naar hoe zij in het leven staan. Werken ze er hard voor? Zien ze minder beren op de weg? Durven ze te falen? Vaak kun je op al deze vragen ja antwoorden. Durf dus ergens voor te gaan en voor te werken.

Ben je nieuwsgierig geworden naar het boek van Kelly? Neem dan een kijkje op haar website.

Lees ook: Omgaan met negatieve gedachten? Gebruik deze methode

Voor meer boekentips: klik dan hier voor onze rubriek ‘Books’. 

* Dit zijn onze bevindingen. Wij kunnen ons voorstellen dat er mensen zijn die hier anders tegenover staan.  

Please follow and like us: