Gezondheid: zoveel minuten moet je bewegen per week

Je hoort het steeds vaker: bewegen is belangrijk! Volgens de beweegrichtlijn moeten we minstens aan 150 minuten intensieve inspanning doen, zoals wandelen en fietsen, verspreid over verschillende dagen.

Ja, dat is per week ruim 2,5 uur bewegen. Laten we eerlijk zijn: wij hebben moeite om aan deze 150 minuten te komen. We bewegen graag, maar je hebt per week al zoveel verplichtingen… Werk of school, vrienden zien en tijd doorbrengen met je gezin of partner. En na een harde dag weg werken dan lonkt de bank en Netflix.

Enfin, wij vonden het tijd om een expert te raadplegen: hoe komen we in godsnaam toch aan die 150 minuten beweging?

Trap nemen in plaats van de lift
Leonie Backus van Gezondheidscoach Leudal stelt ons al meteen gerust, we hoeven niet per se meteen een abonnement op de sportschool te nemen (mag natuurlijk wel…). “Vooral bewegen is heel belangrijk. En daar hoef je niet aan moeilijke dingen te denken. Ook de gewone dagelijkse beweging, het rondje wandelen, de trap nemen in plaats van de lift, met de fiets in plaats van de auto, dansen, tuinieren (ga zo maar door), is juist heel erg belangrijk. Eigenlijk alles waarbij je hart wat sneller gaat kloppen, maar je hoeft er niet buiten adem van te raken”, legt Leonie uit.

Goed gevoel
Maar wat nou als je toch graag wilt afvallen? Dan is bewegen natuurlijk ook essentieel. “Je verbrandt er calorieën mee en dat kan helpen. Bovendien geeft het je een goed gevoel en dat motiveert. Dan kun je het beste kiezen voor een combinatie van krachtsport, bijvoorbeeld met gewichten en duursport zoals zwemmen, fietsen, hardlopen. Maar een teamsport kan ook, zoals volley, voetbal en hockey. Met krachtsport bouw je spiermassa op en het zorgt ook voor een strakker figuur. Maar let op, sporten is geen wondermiddel; als je echt wil afvallen dan zul je toch ook je eetpatroon moeten aanpassen”, laat Leonie weten.

Lees ook: Waarom je vaker zou moeten zwemmen

Fanatiek
Om nou te voorkomen dat je de eerste twee weken heel fanatiek gaat sporten en vervolgens weer vrij snel in je oude patroon vervalt (bank, Netflix enzo), is het volgens de gezondheidscoach van belang dat je plezier in het bewegen hebt. “Ik vind persoonlijk ook de ‘fun’ een belangrijke factor. Het moet vooral iets zijn dat je graag doet en waar je niet tegenop ziet. Want dan is de kans groot dat mensen afhaken. Samen gaan met een sportmaatje helpt ook. En verder raad ik aan om rustig op te bouwen, om ze blessures te voorkomen. Dus loop niet te hard van stapel, zeker als je langere tijd niet veel hebt gedaan aan lichaamsbeweging.”

Wij gaan de proef op de som nemen en gaan een week proberen meer te bewegen. Dus waar kan nemen we de fiets en gaan we lopen. In plaats van op de bank plaats te nemen na een lange dag werken, gaan we bewegen.

Doe je mee? Laat het ons weten via #lifestuffmagazine en wie weet kunnen we tips delen.

Wil je weten hoe het ons af is gegaan? Volgende week op lifestuff.nl een verslag!

Voor alles over je gezondheid klik dan hier om naar onze rubriek ‘Health’ te gaan.

Oh en nog even ter aanvulling, de richtlijn: 

De beweegrichtlijn voor volwassenen en ouderen:
– Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
– Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
– Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
– En: voorkom veel stilzitten.

Please follow and like us: