Thijske maakt haar eigen zeep: ‘Al 17 verkooppunten’

Heb jij ook zoveel verschillende verzorgingsproducten in je badkamer staan? En weet jij van al die producten wat de ingrediënten zijn? Thijske Noordhoek (27), trotse eigenaar van het Zeeplokaal, is van mening dat het goed is om te weten waarmee je je huid in aanraking brengt. “Nu ik weet wat de ingrediënten in een reguliere shampoo doen, pas ik daarvoor.”

In Utrecht maakt Thijske daarom zeep in haar eigen atelier. De zeep is 100 procent plantaardig, dierproefvrij en palmolie-vrij. “Met het Zeeplokaal gebruik je enkel ingrediënten die je huid en haren op milde wijze reinigen. Ik denk dat we door slimme marketing het heel gewoon zijn gaan vinden om onszelf zo te reinigen met agressieve middelen, terwijl dat voor de gemiddelde huid helemaal niet nodig is”, vertelt Noordhoek aan Life Stuff Magazine.

‘Niet meer veertig uur achter een computer’

Na haar studie Culturele en Maatschappelijke Vorming had Thijske verschillende banen op kantoor, maar totaal niet in de richting van haar studie. “Op een gegeven moment had ik daar genoeg van. Ik wilde iets anders! In dezelfde periode was ik bezig met duurzamere opties zoeken voor de flessen douchegels en shampoos in de badkamer. Zodoende kwamen twee dingen samen: ik wilde graag “iets” voor mezelf beginnen waarbij ik niet meer veertig uur achter een computer zit. Ook was ik hobbymatig bezig met groenere producten te maken. Dat heeft begin 2017 geleidelijk serieuzere vormen aangenomen en ben ik gaan uitzoeken wat er allemaal bij komt kijken”, legt Thijske uit.

‘Het ziet er een beetje uit als koken’

Sinds januari is het Zeeplokaal gehuisvest in een atelier samen met wat andere bedrijven. Daar worden ook de zeepjes gemaakt. “Het ziet er een beetje uit als koken. Onze zeep wordt gemaakt doormiddel van het koude proces, een van de bekendste en gangbaarste manieren om zeep te maken.”

En met succes want de zeepjes zijn nu bij zo’n zeventien verkooppunten te koop, onder andere bij Hutspot, NØRD en evernow. “Stuk voor stuk hele mooie winkels, elke keer als er foto’s online voorbijkomen van de zepen bij verkooppunten maakt mij dat zo blij”, vertelt Thijske.

‘Koop minder en koop bewust’ 

Het is ook niet zo gek dat de zeepjes een succes zijn, want juist in deze tijd worden mensen heel blij van duurzame producten. We denken steeds meer aan het milieu, maar ook aan onszelf. We willen steeds vaker weten waar ons eten vandaan komt, wat we op onze huid smeren en willen steeds vaker weten waar nou onze kleding vandaan komt.

Thijske denkt dan ook dat we over een niet al te lange tijd niet meer twintig verschillende producten in onze badkamer hebben staan, maar juist een paar producten waar we bewust voor hebben gekozen. “Je kunt er niet meer omheen: de verwoestende impact die wij hebben als consumenten op de aarde. Ik vind het tenenkrommend om dat te zien gebeuren. Als we nog lang van de aarde willen genieten moet er iets veranderen. Je kunt keuzes maken met wat je koopt en welke bedrijven je dus steunt. Koop minder en koop bewust, dat is ook mijn persoonlijke insteek.”

‘Internationaal verkrijgbaar’ 

Inmiddels is Thijske fulltime bezig met haar bedrijf en komt er binnenkort een vacature voor een stagiaire. In de toekomst hoopt de onderneemster dan ook dat haar producten internationaal verkrijgbaar zullen zijn. “Van het Zeeplokaal echt een solide bedrijf maken is voor mij een nummer een doel. Samen met mensen die daaraan bijdragen.”

Lees ook: Dit zijn dé 3 musthaves van dit moment

Please follow and like us: