Genoeg bewegen en gezond eten hoeft niet moeilijk te zijn

Uit steeds meer onderzoeken komt dat gezond eten en genoeg bewegen heel belangrijk is voor een goede gezondheid. Alleen door ons drukke leven schiet dit er vaak bij in. Kant-en-klare maaltijden zijn dan toch altijd nog sneller dan zelf even koken? En Netflix is toch ook een mooi alternatief voor sporten…?

Gezond leven voelt voor veel mensen als een opgave. En als we er dan toch voor kiezen om heel gezond te gaan leven, proberen we ons aan strenge diëten te houden en moeten we van onszelf zoveel mogelijk gaan sporten. Terwijl een gezonde levensstijl  eigenlijk helemaal geen opgave hoeft te zijn.

Kleine stapjes
Volgens Leonie Backus van Gezondheidscoach Leudal moet je niet meteen ‘te groot’ willen denken en moet je juist beginnen met kleine stapjes te nemen. “Drink bijvoorbeeld regelmatig een glas water. En zorg dat je goed en voldoende slaapt. Vaak merken mensen die al langere tijd een ongezonde levensstijl hebben, dat ze zich al snel beter voelen als ze op een gezonde manier aan de gang gaan. Dat stimuleert en motiveert”, vertelt de gezondheidscoach.

Aan Life Stuff Magazine legt Leonie uit waarom gezond leven zo belangrijk is en dat dit eigenlijk heel gemakkelijk is. We hoeven dus echt niet al die trends op het gebied van gezondheid te volgen.

Bewegen
De meeste mensen zitten gemiddeld meer dan 8 uur per dag. Zeker op werkdagen en dit is niet goed. “Tegenwoordig zeggen we dat ‘zitten het nieuwe roken’ is. Als je beweegt behoud je je spierweefsel en het is ook goed voor je botten. Het verbetert je gezondheid en vermindert de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en bepaalde vormen van kanker. Het versterkt je hart en longen”, legt Backus uit.

Maar dit betekent niet meteen dat je 7 dagen per week uren in de sportschool hoeft door te brengen. “Zorg dat je minsten 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning zoals wandelen en fietsen doet, verspreid over verschillende dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel. Daarnaast is bewegen ook gewoon lekker. Je krijgt er meestal goede zin van en je voelt je ook lichamelijk beter. Je maakt endorfine aan, het gelukshormoon. Voor veel mensen is het ook een soort van uitlaatklep. Ik zeg altijd tegen mijn klanten: ‘Je hebt eigenlijk nooit spijt als je wél bent gaan sporten, maar je krijgt wel spijt als je níet bent geweest’”.

Neem de trap
Ben je niet zo van het sporten in een sportschool of joggen in het park? Bewegen kan op allerlei manieren. “Je hebt de normale, dagelijkse beweging. Het is belangrijk om dit zoveel mogelijk te doen. Dit hoeft niet ingewikkeld te zijn. Denk aan de trap nemen in plaats van de lift, je auto wat verder weg parkeren en dan een stukje lopen, spullen in huis meteen naar boven brengen in plaats van ze op de trap te leggen, boodschappen doen met de fiets of te voet. Dat soort dingen. Het gaat er eigenlijk om, om in zoveel mogelijk situaties de kans te grijpen om te bewegen”, legt Leonie uit.

“Zorg er ook voor dat als je veel zittend werk doet, je regelmatig even op staat. Bijvoorbeeld elk half uur. Regelmatig wandelen is ook al heel goed. Probeer elke dag aan de 10.000 stappen te komen, dan ben je al heel goed bezig. En dan heb je natuurlijk het echte sporten: ook dat is natuurlijk goed voor je. Doe dan niet alleen aan carxdiotraining, maar ook spierversterkende oefeningen.”

Lees ook: Happy & healthy: Waarom wandelen zo gezond is!

Trends
Naast bewegen is gezond eten ook heel belangrijk. Er zijn tegenwoordig heel veel verschillende diëten en voor ons gevoel mag je steeds minder eten: ‘want bijna alles is wel slecht voor je’. Volgens Leonie is het belangrijk om te eten volgens de moderne Schijf van Vijf van het Voedingscentrum. “Dan krijg je alles binnen wat goed voor je is. Ondanks dat er heel veel trends zijn tegenwoordig, koolhydraatarm eten is er eentje van, net als suiker schrappen uit je menu. Je moet kokosolie en roomboter nemen, dat is gezond en ga zo maar door. Veel trends zijn vooral hip door social media”, vertelt Leonie.

Lange termijn
Door juist niet te kiezen voor een specifiek dieet, zou je volgens Leonie veel sneller afvallen. “Ik leer al mijn klanten wat een gezond voedingspatroon is en welke keuzes ze zelf dagelijks daarin kunnen maken. Dit voedingspatroon kan een heel leven lang volgehouden worden. Het gaat hier dan niet om een dieet. Het gaat er juist ook om dat mensen dingen blijven eten die ze graag eten, en die op een goede manier inpassen in hun eetpatroon. Niet alles ontzeggen, maar er op een verantwoorde manier mee omgaan. Mijn klanten vallen hiermee af, maar meestal niet heel snel en rigoureus. Geen crashdieet idee, maar wel effectief. Zo past het lichaam zich geleidelijk aan en is en blijft het resultaat op de lange termijn beter. En ze blijven gewoon eten wat ze lekker vinden, waardoor het geen ‘afzien’ is”, sluit Leonie af.

Lees ook: Vaak buikpijn of een opgeblazen gevoel? Hypnotherapie kan helpen

Meer lezen over gezondheid? Klik dan hier voor onze health rubriek.

Please follow and like us: