Happy & healthy: Waarom wandelen zo gezond is!

Wandel jij dagelijks al een half uurtje? We willen tegenwoordig allemaal heel graag gezond leven. We letten op wat we eten, we proberen een paar keer per week te sporten en letten op onze slaap. Maar wist jij dat wandelen heel erg gezond is? Er wordt zelfs gezegd dat lang wandelen gezonder is dan kortstondig sporten.

Ga je wandelen dan zouden je hart, bloedvaten, bloeddruk, cholesterol, botten en spieren, gewicht en geheugen er allemaal op vooruit gaan. Het zou zomaar eens kunnen dat dit de nieuwe it-sport is. Ook gebruik je meer spieren dan je zou denken; je kuiten, je bovenbenen, billen en je dijen.

Er wordt zelfs beweert dat wanneer je wanneer geregeld (lees: dagelijks) wandelt je 36 procent minder kans op een depressie hebt en 58 procent minder kans hebt op diabetes type 2. Genoeg redenen dus om meer te gaan wandelen! Maar het is natuurlijk net als gaan sporten, je moet wel gemotiveerd zijn. Met deze drie tips kom je al een heel eind!

Familie
1. Na het eten is altijd een mooi moment om nog even te gaan wandelen. Plof dus niet meteen neer op de bank voor de televisie, maar ga naar buiten. Probeer je partner, vrienden of kinderen zover te krijgen dat ze met je mee gaan wandelen. Zo blijf je gemotiveerd en heb je meteen gezelschap. Ook ontdek je zo je eigen buurt wat meer.

Stappenteller
2. De meeste mensen hebben wel een stappenteller op hun telefoon/ horloge. Probeer voor jezelf een doel te stellen. Het meest ideale is om 10.000 stappen per dag te zetten. Vanaf dan ga je eigenlijk ook pas de gezondheidsvoordelen ervaren. Nou snappen wij wel dat dit best wat kilometers op een dag zijn. Wij proberen daarom een half uurtje per dag te lopen en daarnaast met de fiets (als dit mogelijk is) naar ons werk te gaan.

Nationaal Park De Maasduinen
3. Ga niet zomaar 10 kilometer lopen. Wil je veel gaan wandelen? Bouw dit dan – net als hardlopen – op. Ook helpt het om in een mooie omgeving te gaan wandelen. Denk bijvoorbeeld aan het Nationaal Park De Maasduinen. Hier kun je verschillende wandelroutes volgen. Ook kun je in Maastricht rondom de Sint-Pietersberg een paar mooie wandelroutes volgen.

Lees ook: Thimo rent marathons: ‘Geen alcohol en veel trainen’

Please follow and like us: