Drukdrukdruk? Met deze vijf tips kun je de wereld aan!

Als je tegenwoordig iemand vraagt hoe het gaat, zal in het antwoord meestal het woord “druk” voorkomen. We leggen de lat voor onszelf hoog en zijn niet snel tevreden. Een vruchtbare markt voor zelfhulpboeken, apps, cursussen en therapeuten. Alleen goed voor de marktwerking?

Nee helemaal niet, want uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat het aantal burn-outs onder de millennials fors toeneemt en de helpende handen die ons toegestoken worden dus wel degelijk nodig zijn. Echter zijn we – ondanks al die hulp – nog niet in staat om niet overspannen te worden of een burn-out te voorkómen.

Oppassen dus en vooral: goed voor jezelf zorgen. Want je kunt vaak een hele hoop aan je eigen situatie verbeteren. Met deze 5 tips, waar wij veel aan hebben, kun je de wereld aan:

1. SLAAP
Slaap is ontzettend belangrijk, het zorgt er namelijk voor dat je zowel geestelijk als lichamelijk weer oplaad. Als je uitgerust bent ziet de wereld er een stuk vrolijker uit, kun je meer druk aan en kun je je beter concentreren. Daardoor zal je efficiënter werken en dus ook meer doen op een dag. Echter is slaap ook vaak het eerste waar op ingeleverd wordt in drukke periodes, advies: NIET DOEN!

Stel voor jezelf aan het begin van de avond al een “bedtijd” en zorg dat je ten minste 7,5 tot 8 uur slaap hebt. Dit betekent dus dat je vaak al 8,5 uur in bed moet liggen om ook 8 uur daadwerkelijk te slapen!

(Volgende week op lifestuff.nl meer over goed slapen!)
Lees ook: Betere nachtrust? Verban je telefoon uit je slaapkamer

Foto: Cato Vrouwenraets

2. SPORT
Ondanks dat je al druk genoeg bent is het toch verstandig om tijd vrij te maken voor sport. Bij het sporten maak je namelijk endorfines aan. Edorfines zijn een van de vele stofjes die zorgen voor communicatie in je hersenen. Als je hier meer van aanmaakt zorgt dat voor een gevoel van geluk en euforie. Deze stofjes komen ook vrij bij het eten van suiker, daarom worden we ook echt blij van het eten van chocolade.

Naast het lichamelijk effect is het ook goed om naar buiten te gaan na een lange dag achter een computer of laptop zitten. Geen beeldschermen en prikkels, maar je hoofd leeg maken, gedachten op een rijtje zetten en genieten van de buitenlucht.

3. PLANNING
Hoe drukker je het hebt hoe belangrijker planning wordt. Zorg ervoor dat je een gestructureerde agenda hebt, zodat je weet waar je aan toe bent. Niets is zo vervelend als er op het laatste moment achter komen dat je tóch nog een afspraak had. Deel je agenda ook met je partner (of schaf zo’n leuke ouderwetse papieren kalender aan!), zodat jullie beide weten wat er voor de ander op de planning staat. Zo kunnen jullie elkaar ook helpen, door bijvoorbeeld alvast te koken.

4. COMMUNICEER
Het is belangrijk om te blijven communiceren met de mensen om je heen. Heb je het gevoel dat het allemaal teveel is? Geef dit aan! Niemand kan van de buitenkant aan jou zijn dat je je niet goed voelt (tenzij huilbuien… maar die wilden we nou  juist voorkomen). Geef zowel op je werk als thuis aan dat het veel is. Dit kan er toe leiden dat er meer hulp aan je geboden wordt, maar misschien is het al voldoende als er niet nog meer werk bij komt.

5. BEN TEVREDEN
Misschien wel de moeilijkste van allemaal, maar ben vooral tevreden met jezelf en met wat je doet. Niemand is een machine, zolang jij je best doet doe je het hartstikke goed. Sta er maar eens bewust bij stil wat je allemaal goed doet en bij wat je vandaag allemaal hebt gedaan… Veel meer dan je van te voren dacht? Precies, je bent een mooi mens!

Lees ook: Waarom mindfulness helpt om minder stress te ervaren

Please follow and like us: