Omgaan met negatieve gedachten? Gebruik deze methode

‘Mijn baas waardeert mij niet’, ‘niemand ziet mij staan’ of ‘mijn man/vrouw haat mij’. Vrijwel iedereen herkent deze (negatieve) gedachten wel. En die kunnen je gemoedstoestand aardig beïnvloeden. Je voelt je er meteen minder goed door en kunnen je heel wat nachten wakker houden.

Schrijfster Byron Katie was jarenlang zwaar depressief, maar op een gegeven moment zag ze ‘het licht’ en van het ene op het andere moment was ze bevrijd van al haar ellende. Hier schreef ze meerdere boeken over, en introduceerde ‘The Work’. Een methode waar niemand minder dan Oprah Winfrey fan van is.

Boosheid
Wij snappen dat veel mensen dit erg zweverig vinden klinken, maar als je de boeken van Katie goed leest, kun je haar techniek heel goed toepassen in je dagelijkse leven. Zonder dat dit zweverig voelt. In haar nieuwe boek ‘Vraag jezelf vrij’ laat Katie zien dat emoties zoals verdriet, boosheid en ontevredenheid worden veroorzaakt door het feit dat we onze negatieve gedachten geloven.

Om deze gedachten beter onder controle te krijgen heeft Katie dus ‘The Work’ bedacht.

Een voorbeeld:
De eerste stap is vaststellen welke gedachten stress bij je veroorzaken. Vervolgens schrijf je deze gedachten in korte eenvoudige zinnen op en aarzel niet om te oordelen. We leren vaak af om te oordelen, maar in deze oefening is het juist nodig om te oordelen.

Bijvoorbeeld: ‘Paul luistert helemaal niet naar mij’. Vervolgens stel je bij deze stelling, de volgende vier vragen (oftewel The Work):

1. Is het waar?
2. Kun je het absoluut zeker weten dat het waar is?
3. Hoe reageer je, wat gebeurt er wanneer je die gedachte gelooft?
4. Wie zou je zijn zonder die gedachte?

Lees ook: Alle tijd van de wereld hebben? Dat doe je zo

Helpt het?
Wij zijn op dit moment volop bezig om deze methode toe te passen. Wat ons opvalt is dat je heel veel irreële gedachten hebt, en door hierbij stil te staan, merk je dat ze je minder raken. Je signaleert als ware je negatieve gedachten sneller. ‘Je bènt je denken niet, je hèbt een denken.’ De volgende stap in het proces is dan de vraag te stellen ‘is het waar?’ Al snel merk je dat je op de meeste vragen ‘nee’ kan antwoorden. Hierdoor krijgen die negatieve gedachten minder vat op je.

 

Meer lezen?
Het zijn wel één van onze grootste guilty pleasures: zelfhulpboeken en meditatie-apps. Wij hebben inmiddels zoveel zelfhulpboeken gelezen, dat we er een boekenkast mee kunnen vullen. En onze telefoons staan vol met apps voor mindfulness, yoga en meditatie. Dan is de grote vraag natuurlijk of we er ook iets aan hebben? Voelen we ons beter? Worden we rustiger door bijvoorbeeld het gebruik van een meditatie-app? Maakt het ons gelukkiger? Want is gelukkiger worden niet het uiteindelijke doel?

Wil je weten hoe het ons vergaat en wat onze favoriete boeken en apps zijn? Lees hier onze eerdere artikelen terug:
Lees ook: De beste apps voor ontspanning, mindfulness en meditatie
Lees ook: ‘Het is niet goed om altijd positief te zijn’

Please follow and like us: