Alle tijd van de wereld hebben? Dat doe je zo

Het zijn wel één van onze grootste guilty pleasures: zelfhulpboeken en meditatie-apps. Wij hebben inmiddels zoveel zelfhulpboeken gelezen, dat we er een boekenkast mee kunnen vullen. En onze telefoons staan vol met apps voor mindfulness, yoga en meditatie.

Dan is de grote vraag natuurlijk of we er ook iets aan hebben? Voelen we ons beter? Worden we rustiger door bijvoorbeeld het gebruik van een meditatie-app? Maakt het ons gelukkiger? Want is gelukkiger worden niet het uiteindelijke doel?

Ons leven lijkt een stuk drukker te zijn geworden door de komst van onder andere de mobiele telefoon en social media. Ook is de druk om te presteren hoog. Mede hierdoor komen steeds meer mensen met burn-out klachten thuis te zitten.

Bij ons speelt dan ook al een paar jaar de vraag hoe we ondanks alle hectiek toch genoeg rust kunnen nemen. We hebben inmiddels al heel wat gelezen, cursussen gevolgd en mensen geïnterviewd over dit onderwerp.

De komende weken delen wij daarom onze favoriete boeken, apps en lessen. Welke zelfhulpboeken zijn het lezen waard? En wat zijn de handigste tips.

Nooit meer te druk
We zijn druk, druk en nog eens druk. Althans dat horen wij vaak om ons heen. Maar is dat wel nodig? Volgens schrijver Tony Crabbe, van het boek ‘Nooit meer te druk’, is druk-zijn een gevolg van je prioriteiten niet op orde hebben.

Het is dus mogelijk om het gevoel te hebben dat je alle tijd van de wereld hebt. Maar hoe je dat dan? Met deze drie tips kom je al een heel eind!

1. Minder bereikbaar
Dat heel veel stress hebben helemaal niet goed is, weten we inmiddels wel. Om minder ‘druk’ te zijn kun je volgens Tony Crabbe heel wat aanpassingen doen, door te beginnen wat minder vaak bereikbaar te zijn. Uit een onderzoek uitgevoerd door de University of London blijkt dat altijd ‘aan’ staan kan leiden tot IQ-verlies. Het brein heeft nou eenmaal af en toe rust nodig. Zo is het ook helemaal niet goed als je constant de ‘ping’ hoort van een nieuwe email. Zet je geluid uit en bekijk je berichten bewust en weloverwogen. Hoe stom het ook klinkt, de wereld kan echt wel even zonder jou. Ook kan het woordje nee ‘magic’ zijn. Als je iets echt niet wil, zeg dan ‘nee’ en verzin geen smoesjes. Vergeet niet dat wanneer je nee zegt het niet betekent dat je niet actief bezig wilt zijn, maar omdat je dingen effectiever wilt doen, met meer aandacht.

Lees ook: De beste apps voor ontspanning, mindfulness en meditatie

2. Minder vrienden
Wat?! Meen je dat nou? Een grote vriendenkring hebben is toch juist heel gezond? Yep, volgens hoogleraar psychologie Jonathan Haidt klopt het dat goede relaties het immuunsysteem versterken, het risico’s op angst en depressies minimaliseren en het geestelijke vermogen op hoge leeftijd bestendigt. We zouden niet alleen gezonder zijn, maar ook gelukkiger. Sociale contacten zijn dus heel belangrijk. Volgens Crabbe vallen de dierbaarste relaties vaak alleen tussen wal en schip bij grote werkdruk. Familie en vrienden zijn vaak de eerste slachtoffers. We denken dat zij het wel begrijpen dat we ’s avonds nog even moeten werken of toch nog even een rapport af moeten maken. Om niet iedereen tevreden te hoeven houden ben je dus eigenlijk beter af als je je kan focussen op een kleiner aantal mensen. Met wie je de relatie kan verdiepen, in plaats met grote groepen oppervlakkig contact te hebben.

3. Niets doen
Veel mensen denken dat wanneer je niets doet, je eigenlijk tijd aan het verspillen bent. Maar is dit wel zo? Druk is zijn is eigenlijk ook gewoon een drug die ons volpompt met chemische stoffen: adrenaline, dopamine en opiaten. Maar juist door wat tijd te gaan verspillen, ben je even helemaal alleen met je gedachten en dan komen meestal de beste ideeën!

Lees ook: ‘Het is niet goed om altijd positief te zijn’

Please follow and like us: