De beste apps voor ontspanning, mindfulness en meditatie

Het zijn wel één van onze grootste guilty pleasures: zelfhulpboeken en meditatie-apps. Wij hebben inmiddels zoveel zelfhulpboeken gelezen, dat we er een boekenkast mee kunnen vullen. En onze telefoons staan vol met apps voor mindfulness, yoga en meditatie.

Dan is de grote vraag natuurlijk of we er ook iets aan hebben? Voelen we ons beter? Worden we rustiger door bijvoorbeeld het gebruik van een meditatie-app? Maakt het ons gelukkiger? Want is gelukkiger worden niet het uiteindelijke doel?

Ons leven lijkt een stuk drukker te zijn geworden door de komst van onder andere de mobiele telefoon en social media. Ook is de druk om te presteren hoog. Mede hierdoor komen steeds meer mensen met burn-out klachten thuis te zitten.

Bij ons speelt dan ook al een paar jaar de vraag hoe we ondanks alle hectiek toch genoeg rust kunnen nemen. We hebben inmiddels al heel wat gelezen, cursussen gevolgd en mensen geïnterviewd over dit onderwerp.

De komende weken delen wij daarom onze favoriete boeken, apps en lessen. Welke zelfhulpboeken zijn het lezen waard? En wat zijn de handigste tips.

We beginnen deze keer met onze favoriete apps:

1. De mindfulness app van VGZ
Wil je mindfulness eens proberen zonder een vermogen kwijt te zijn? Dan is de mindfulness app van VGZ een goed plan. Hier vind je veel verschillende oefeningen en de app geeft je de mogelijkheid om oefeningen aan te passen aan de plek waar je je op dat moment bevindt. Of je nou al lekker op bed ligt of in de trein zit, voor ieder moment is er een oefening. Zo heb je een ontspanningsoefening van 2,5 minuut tot een uitgebreide bodyscan van ruim dertig minuten. Ook werkt de rustgevende stem van acteur Peter Blok goed.

2. Calm
Wij hebben deze app recentelijk ontdekt, nadat Apple de applicatie, genaamd Calm, uitgeroepen heeft tot app van het jaar 2017. Die moesten we dan toch eens proberen. Calm is niet alleen een app die je kan gebruiken voor mediatie, maar helpt je ook stress verminderen. Daarnaast kan het je ook helpen om beter te slapen. In de gratis versie vind je bijvoorbeeld een aantal verhaaltjes voor het slapengaan. Deze zijn voorgelezen door bekende stemmen. Denk dan bijvoorbeeld aan acteur en schrijver Stephen Fry.

Lees ook: Waarom mindfulness helpt om minder stress te ervaren

3. Stop, Breathe & Think app
Deze gratis app maakt regelmatig even mediteren en oefenen met mindfulness heel gemakkelijk. De oefeningen zijn niet te lang en worden aangepast aan hoe je je voelt. Eerst ‘check je in’: je klikt aan hoe je je lichamelijk en geestelijk voelt. Vervolgens kies je uit een lijst maximaal vijf emoties. Dan krijg minimaal drie oefeningen te zien met een korte beschrijving. Dan is de keuze aan jou. De app is gratis te gebruiken en tegen betaling kun je meer en langere oefeningen doen.

Lees ook: ‘Er is een nieuwe vorm van armoede gecreëerd: tijdarmoede’

Please follow and like us: