Waarom mindfulness helpt om minder stress te ervaren

We moeten tegenwoordig heel veel van onszelf. We willen een goede werknemer/werkgever zijn, doen er alles aan om thuis alles op rolletjes te laten lopen en willen er ook nog eens goed uitzien. Niet zo gek dus dat een steeds groter aantal mensen met burn-out klachten thuis komt te zitten.

Volgens Rolf van Baalen van het yoga-platform ‘Happy with Yoga’ krijgen we door de drukke samenleving en de snelle economie ontzettend veel prikkels binnen. Meer dan goed voor ons is. “Er wordt soms zelfs gezegd dat we vandaag de dag evenveel prikkels binnenkrijgen op een dag als iemand in de middeleeuwen tijdens heel zijn leven”, aldus Rolf.

Veel mensen hebben volgens Rolf niet in de gaten wat dit met ons lichaam en met onze geest doet. “Er zijn weinig momenten van stilte en rust. De meeste systemen in ons lichaam draaien hierdoor overuren, omdat we moeilijk kunnen ontspannen. Hierdoor krijgen je lichaam en je geest bijna geen tijd meer om te herstellen. Dit leidt op de lange termijn vaak tot stress, verschillende fysieke klachten, een hogere bloeddruk, een ontregelde ademhaling en uiteindelijk vaak tot een burn-out.”

Aan Life Stuff Magazine legt Rolf uit hoe het nou komt dat stress zo slecht voor ons is en geeft tips hoe we met een paar kleine aanpassingen in ons dagelijkse leven toch meer rust kunnen krijgen.

Even terug naar de basis. Waarom is stress toch zo slecht voor ons?
De problemen beginnen wanneer we ons zenuwstelsel te veel belasten. “Ons zenuwstelsel kan in feite heel goed omgaan met stress, mits het van korte duur is. Het is vrij primitief en nauwelijks veranderd ten opzichte van duizenden jaren geleden. Toen waren we meer in contact met de natuur en was het heel nuttig om het lichaam snel in actiestand te krijgen om te vechten of te vluchten, bijvoorbeeld als er gevaar dreigde van een wild dier”, zo legt Rolf uit.

Waarom is dit nu niet meer goed?
“Ons lichaam reageert nog hetzelfde als duizenden jaren geleden. Hierdoor kan ons brein het onderscheid niet maken tussen echt gevaar en een mogelijk mailtje met slecht nieuws. Het reageert daarop door in de actiestand te gaan. Daar is niks mis mee als dit een of twee keer op een dag gebeurt. Het probleem is alleen dat we vandaag de dag bijna constant geprikkeld worden. Ons lichaam reageert hierop door in de actiemodus te gaan. We zijn dus eigenlijk heel de dag door een klein beetje te alert en te gestresst en kunnen moeilijk terugkeren naar de ontspanningsmodus. Hiervoor is ons zenuwstelsel niet gemaakt. Door de chronische stress kunnen we dus klachten krijgen.”

Mindfulness is inmiddels een populaire methode om stress tegen te gaan terwijl een paar jaar geleden de meeste mensen nog nooit van mindfulness hadden gehoord. Grote bedrijven en organisaties bieden steeds vaker mindfulness-workshops aan om de stress onder hun werknemers terug te dringen. Waarom nou juist mindfulness?
Mindfulness is een hele geschikte methode om wat meer balans en rust te vinden in de hectiek van het dagelijkse leven. Het kan je helpen om die ontspanning weer te vinden en niet alleen maar door te razen op de automatische piloot. Het is mooie is dat je hier hier zeker geen uren mee bezig hoeft te zijn.”

Hoe kun je dat aanpakken?
“Mijn advies is om een korte oefening te doen aan het begin van de dag. Je hebt nog weinig prikkels binnen en je geest is rustig. In plaats van te laat wakker te worden, naar je werk te haasten en de hele dag achter de feiten aan te lopen, adviseer ik om in de ochtend een kwartiertje te reserveren voor een mindfulness-oefening. Een kwartiertje is makkelijk te vinden en je neemt de rust mee gedurende de rest van de dag. Zo kun je de dag echt beleven en meemaken in plaats van dat je wordt geleefd door de dag”, vertelt Rolf.

Lees ook: Lagom: het geheim tegen een burn-out

Welke oefening zou geschikt zijn? 
Merk je nou dat je gedurende de dag toch meer stress hebt, dan heeft Rolf nog een goede tip: “Neem af en toe een momentje voor jezelf. In onze online mindfulness cursus gebruiken we hiervoor de 3 minuten-ademruimte-meditatie. Je neemt hierin 3 minuten de tijd om bewust te worden van je ademhaling en stress en zorgen van je af te ademen. Simpel en ontzettend effectief. De ademhaling heeft namelijk een ontzettend grote invloed op hoe je je voelt. Je kunt er je zenuwstelsel mee beïnvloeden en dus bewust aansturen op inspanningsmodus en ontspanningsmodus. Een rustige lage buikademhaling waarbij je door je neus ademhaalt, kan al wonderen doen. Je moet het alleen wel doen!”

Je zou ook kunnen kiezen om aan yoga te doen. “Het is een zeer effectieve manier om een rustpuntje in de dag te vinden en tegelijkertijd je lichaam en geest in balans te brengen. Veel van de technieken uit de Mindfulness vinden hun oorsprong in de Yoga”, aldus Rolf.

Meer weten?
Wil jij mindfulness ook eens proberen? Klik dan hier: online Mindfulness cursus
Please follow and like us: